Responsive image

Artikel 1

Download de app voor meer functionaliteit.

Artikel 1

Verordening (EU) nr. 904/2010 wordt als volgt gewijzigd:

1)

In artikel 2 worden de volgende punten toegevoegd:

“s)

“betalingsdienstaanbieder”: een van de categorieën van betalingsdienstaanbieders als vermeld in artikel 1, lid 1, punten a) tot en met d), van Richtlijn (EU) 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad (*1), of een natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie op grond van artikel 32 van die richtlijn een vrijstelling is verleend;

t)

“betaling ”: behoudens de uitsluitingen in artikel 3 van Richtlijn (EU) 2015/2366, een “betalingstransactie” als gedefinieerd in van artikel 4, punt 5 van die richtlijn of een “geldtransfer” als gedefinieerd in artikel 4, punt 22 van die richtlijn;

u)

“betaler”: een “betaler” als gedefinieerd in artikel 4, punt 8, van Richtlijn (EU) 2015/2366;

v)

“begunstigde”: een “begunstigde” als gedefinieerd in artikel 4, punt 9, van Richtlijn (EU) 2015/2366.

(*1) Richtlijn (EU) 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende betalingsdiensten in de interne markt, houdende wijziging van de Richtlijnen 2002/65/EG, 2009/110/EG en 2013/36/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 en houdende intrekking van Richtlijn 2007/64/EG (PB L 337 van 23.12.2015, blz. 35).”;"

2)

Hoofdstuk V wordt als volgt gewijzigd:

a)

de titel van hoofdstuk V wordt vervangen door:

“VERZAMELING, OPSLAG EN UITWISSELING VAN SPECIFIEKE INLICHTINGEN”;

b)

de volgende titel wordt ingevoegd voor artikel 17:

“AFDELING 1

Geautomatiseerde toegang tot in nationale elektronische systemen opgeslagen specifieke inlichtingen”;

c)

de volgende afdeling wordt ingevoegd na artikel 24:

“AFDELING 2

Het centraal elektronisch systeem van betalingsinlichtingen

Artikel 24bis

De Commissie ontwikkelt, onderhoudt, host en zorgt voor het technisch beheer van een centraal elektronisch systeem met betalingsinlichtingen (hierna “CESOP” genoemd) ten behoeve van onderzoeken naar vermoedelijke btw-fraude of om btw-fraude op te sporen.

Artikel 24ter

1. Elke lidstaat verzamelt de in artikel 243ter van Richtlijn 2006/112/EG bedoelde inlichtingen over de begunstigden en de betalingen.

Elke lidstaat verzamelt de in de eerste alinea bedoelde inlichtingen bij de betalingsdienstaanbieders:

a)

uiterlijk op het einde van de maand die volgt op het kalenderkwartaal waarop de inlichtingen betrekking hebben;

b)

door middel van een elektronisch standaardformulier.

2. Elke lidstaat mag de overeenkomstig lid 1 verzamelde inlichtingen opslaan in een nationaal elektronisch systeem.

3. Het centraal verbindingsbureau, of de verbindingsdiensten of bevoegde ambtenaren die door de bevoegde autoriteit van elke lidstaat worden aangewezen, geven aan CESOP de overeenkomstig lid 1 verzamelde inlichtingen door, uiterlijk de tiende dag van de tweede maand die volgt op het kalenderkwartaal waarop de inlichtingen betrekking hebben.

Artikel 24quater

1. CESOP biedt de volgende gebruiksmogelijkheden met betrekking tot de overeenkomstig artikel 24ter, lid 3, doorgegeven inlichtingen:

a)

opslaan van de inlichtingen;

b)

aggregeren van de inlichtingen met betrekking tot iedere individuele begunstigde;

c)

analyseren van de opgeslagen inlichtingen, samen met de relevante doelgerichte inlichtingen die overeenkomstig deze verordening zijn verstrekt of verzameld;

d)

toegankelijk maken van de onder a), b) en c) van dit lid bedoelde inlichtingen voor de in artikel 36, lid 1, bedoelde Eurofisc-verbindingsambtenaren.

2. In CESOP worden de in lid 1 bedoelde inlichtingen gedurende maximaal vijf jaar na afloop van het jaar waarin de inlichtingen naar CESOP werden doorgegeven, bijgehouden.

Artikel 24quinquies

De toegang tot CESOP wordt uitsluitend verleend aan Eurofisc-verbindingsambtenaren, als bedoeld in artikel 36, lid 1, die beschikken over een persoonlijke gebruikersidentificatie voor CESOP, en wanneer die toegang verband houdt met een onderzoek naar vermoedelijke btw-fraude of het opsporen van btw-fraude.

Artikel 24sexies

De Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen het volgende elementen:

a)

de technische maatregelen om CESOP op te zetten en te onderhouden;

b)

de taken van de Commissie bij het technisch beheer van CESOP;

c)

de technische details van de infrastructuur en instrumenten om de verbinding en het algemene functioneren te garanderen tussen de in artikel 24ter bedoelde nationale elektronische systemen en CESOP;

d)

de in artikel 24ter, lid 1, tweede alinea, punt b), bedoelde elektronische standaardformulieren;

e)

de technische en andere details met betrekking tot de toegang tot de in artikel 24quater, lid 1, punt d), bedoelde inlichtingen;

f)

de praktische regelingen om de Eurofisc-verbindingsambtenaren als bedoeld in artikel 36, lid 1, te identificeren die, overeenkomstig artikel 24quinquies, toegang zal krijgen tot CESOP;

g)

de procedures die de Commissie te allen tijde zal gebruiken om te waarborgen dat de passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen voor het ontwikkelen en het functioneren van CESOP worden toegepast;

h)

de rol en de verantwoordelijkheden van de lidstaten en van de Commissie wat betreft de functies van de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker overeenkomstig Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad () en Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad ().

Deze uitvoeringshandelingen worden vastgesteld overeenkomstig de onderzoeksprocedure van artikel 58, lid 2.

Artikel 24septies

1. De kosten voor het opzetten, exploiteren en onderhouden van CESOP vallen ten laste van de algemene begroting van de Unie. Deze kosten omvatten de kosten voor de beveiligde verbinding tussen CESOP en de in artikel 24ter, lid 2, bedoelde nationale systemen, alsmede de kosten van de diensten die nodig zijn om de in artikel 24quater, lid 1, opgesomde gebruiksmogelijkheden uit te voeren.

2. Elke lidstaat draagt de kosten van en is verantwoordelijk voor alle noodzakelijke ontwikkelingen van zijn in artikel 24ter, lid 2, bedoelde nationale elektronische systeem.”;

() Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1)."

() Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39)."

3)

Artikel 37 wordt vervangen door:

“Artikel 37

1. De Eurofisc-voorzitter brengt jaarlijks verslag uit over de activiteiten op alle werkterreinen aan het in artikel 58, lid 1, bedoelde comité. Het jaarlijks verslag bevat ten minste het volgende:

a)

het totale aantal toegangen tot CESOP;

b)

de operationele resultaten die zijn gebaseerd op de inlichtingen waartoe toegang is verkregen en die zijn verwerkt overeenkomstig artikel 24quinquies, als vastgesteld door Eurofisc-verbindingsambtenaren;

c)

een kwaliteitsbeoordeling van de in CESOP verwerkte gegevens.

2. De Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen de procedureregeling met betrekking tot Eurofisc vast. Deze uitvoeringshandelingen worden vastgesteld overeenkomstig de onderzoeksprocedure van artikel 58, lid 2.”;

4)

In artikel 55 wordt het volgende lid ingevoegd:

“1 bis. De in hoofdstuk V, afdeling 2, bedoelde inlichtingen worden alleen voor de in lid 1 bedoelde doeleinden gebruikt, wanneer zij zijn geverifieerd aan de hand van andere inlichtingen in verband met belastingen waarover de bevoegde autoriteiten van de lidstaten de beschikking hebben.”.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.